ss

«Небесні акули» кидають виклик часу: в Україні змагаються раритетні планери

12:09
26.06.2017
«Небесні акули» кидають виклик часу: в Україні змагаються раритетні планери

Під Києвом, на аеродромі «Бузова» триває 65-й чемпіонат України з планерного спорту, який триватиме до 1 липня. Дев'ять найкращих планеристів країни визначатимуть, хто з них представлятиме Україну на першості Європи. Для цього вони на швидкість долатимуть дистанцію Київ-Рівне.

Змагатимуться планеристи найвищого класу – легенди українського планерного спорту, серед яких – багаторазові чемпіони України, Європи й світу, майстри спорту Олег Михайличенко, Ігор Гапонович, Олег Бондарчук, Юрій Шубелко, Роман Кривобок, Роман Талащук, Микола Кононенко, Антон Воронін. І, звісно, найдосвідченіша планеристка України, багаторазова чемпіонка світу, абсолютна чемпіонка Європи, льотчик I класу, інструктор–льотчик– планерист, заслуженный мастер спорту СРСР і України з планерного спорту Валентина Топорова.

Вони з любов’ю називають свої планери небесними акулами. Ці надлегкі літальні апарати вагою 250—500 кілограмів без двигуна можуть ширяти під хмарами десятки годин, долаючи величезні відстані (рекорд України — 1010 кілометрів). Щоб протриматися в піднебессі якнайдовше, пілоти ловлять повітряні потоки і на цій, так би мовити, хвилі долають за годину понад сто кілометрів. Про це розповів командир планерної ланки Центрального аероклубу України ім. О.К. Антонова Олег Михайличенко/

- Україну вважають колискою планеризму колишнього Радянського Союзу. Адже саме на кримській горі Коктебель далекого 1923 року вперше провели змагання з цього виду спорту. І хоча нині, на жаль, такі літальні пристрої у нас не виготовляють, та залишилася добра традиція щороку проводити чемпіонат України серед планеристів, - зауважила беззмінний  головний суддя змагань Ніна Батанова.

Програма передбачає два класи перегонів: стандартний (на дистанції 291 кілометр) та відкритий (345 кілометрів). М? аксимальний маршрут Чемпіонату – 750 км. Спеціальний маршрут потрібно подолати за встановлений час і якнайшвидше повернутися до місця старту .

Володимир Спасіченко, який із землі керує змаганнями в небі, впевнений, що це найоб’єктивніший вид спорту, адже на планерах встановлено супутникову систему навігації, котра автоматично реєструє всі дані польоту. А вже за записами судді визначають, який результат найліпший.

На аеродромі «Бузова»  вдалося зберегти 51 одиницю авіційної техніки: 10 буксирувальників «Вілга» і 41 планер «Бланік – Л-13» (і 31 з них літає)!

Спортсмени  готують планер до польоту, викочують його на старт. В задню кабіну сідає інструктор, в передню - спортсмен. Надіто парашут, закрито кабіну. Підрулює літак-буксир, який супроводжує чіпляє трос від літака до планера, буксировщик починає розбіг.

Планер відривається від землі, літак тягне його все вище, і світ, на землі такої невеликої, все розширюється перед поглядом, горизонт пливе в далечінь. 600 метрів, інструктор відкриває замок відчеплення, літак йде на посадку, а планер залишається один на один з небом. Тепер завдання - знайти висхідний потік теплого повітря,  набрати в ньому висоту і летіти далі, відшукуючи потоки, потім знижуючись, потім знову набираючи висоту. Ось планерист відчуває поштовх під крило, варіометр показує набір висоти, планер стає в спіраль. Стрілка висотоміра показує збільшення висоти: ми в потоці. Набрана висота, що ширяє політ почався. Перед нами маршрут.

- Тут немає місця шаблонам, жоден політ не схожий на інший, - розповідає легендарна чемпіонка Валентина Топорова, - Для досягнення успіху треба добре знати "правила гри", що являють собою сплав законів метеорології і теорії польоту. А оскільки нам невідомий наступний хід "суперника" у вигляді чергового сюрпризу погоди, то прийняття рішень супроводжується гострим почуттям ризику, настільки рідкісним і бажаним для розпещеного комфортом сучасної людини. Саме вміння визначити і не переступити в кожному польоті допустимий ступінь ризику відрізняє спортсменів високого класу. Я підходжу до хмари і завжди знаходжу потік. Раніше маршрути прокладали по карті, зараз є супутникові навігаційні системи.

- На жаль, останнім часом Чемпіонати світу і Європи в відкритому гоночномуй стандартному класах проходять без участі спортсменів України, оскільки в наших аероклубах немає планерів цих класів (лише  планери клубного класу). Навіть та техніка, що збереглася в клубах, і може бути відремонтована, невиправдано списуєтья  ЦК ТСОУ без узгодження зі спеціалістами планерної федерації. Практично в Україні лише Київський, Вінницький і Рівненський аероклуби по-справжньому займаються планерним спортом, - зазначив Президент Федерації планерного спорту України, депутат Верховної Ради України Леонід Козаченко, - Хоча Україна планерна визнана в світі. Особливо жінки, які входять до 1-ї десятки найсильніших чемпіонів світу! На цей рік держава виділила всього 34 тисячі грн., а потрібно як мінімум 1,5 мільйонів. Фінансування цього виду спорту на 70% залежить від спонсорів.

Відчути небо змогли і представники преси. Спершу – перевірка медиком, інструктаж, і тільки потім тебе підпускають до літального апарату. Одягають парашут ПЛП-60 і  міцно пристібають вже у самому планері, який піднімає у повітря спеціальний літак-буксирувальник. Найбільший кайф – це трюки інструктора у повітрі: «гірка» й «спіраль».

Відчуття – неймовірні.

895

Олег Гаряга

19.09.2017

Ми розпочинаємо одягання пам’ятника Анні у національні костюми – у нас ще такого...

Дмитро Білоцерковець

19.09.2017

На вихідних співробітники поліції затримали злодіїв, які перевозили в Mercedes 14 кришок від...

Петро Пантелеєв

19.09.2017

Рішення й проекти, що не мають підтримки громади - приречені. Ми повинні розвивати...

Олексій Резніков

19.09.2017

Нова редакція Статуту буде прописана таким чином, що інтереси публічні будуть переважати над...

Віталій Кличко

19.09.2017

Держава фактично повернула муніципалітетам попередні борги. Логічним є те, що органи місцевого самоврядування...

Володимир Гройсман

19.09.2017

15 вересня ми внесли в Парламент закон про бюджет на 2018 рік. Це...

Андрій Странніков

14.09.2017

У Київраді формують прогнозовані показники Головного фінансового документу столиці на 2018 рік. За...

Володимир Прокопів

14.09.2017

Київ буде центром грандіозної міжнародної спортивної події. Ми прийматимемо фінальний матч Ліги Чемпіонів...

Юрій Назаров

14.09.2017

За допомогою камер ми зможемо контролювати рух, регулювати роботу світлофорів, там, де є...

Владислав Михайленко

14.09.2017

Тривалий час в місті Києві існувала законодавча колізія. Згідно чинного законодавства, алкогольні напої...

Микола Поворозник

13.09.2017

 Сьогодні 43 872 родинам відмовлено у перепризначенні житлової субсидії на наступний період із...

Валентин Мондриївський

11.09.2017

У рамках виконання Бюджету участі в Подільському районі  відкрили спортивний майданчик на вул....

Артем Стельмашов

12.09.2017

Останнім часом кількість "зради" в фейсбуці зашкалює. Щоб трохи додати позитиву, вирішив додати...

Іванна Климпуш-Цинцадзе

07.09.2017

Є ідея – нема грошей? Якщо ви кіно- чи телевиробник, робите документалістику чи...

Петро Порошенко

07.09.2017

Опитування громадської думки показують, що більшість українців підтримують і вступ до Євросоюзу, і...

Марина Хонда

07.09.2017

Дуже сподіваюся, що ця перша спільна зустріч була достатньо корисною. Ми ще не...

До війни він займався суто мирною справою – працював бухгалтером. У миті натхнення – творив. Особливо полюбляв інкрустацію бісером. До цієї делікатної мистецької справи долучився ще підлітком. Навчання у 252-й школі на Оболоні, виконання домашніх завдань та відвіданням спортивних секцій, зокрема, з рукопашного бою, забирали весь час. Однак знаходив години для улюбленого рукоділля. Пізніше виготовляв чудернацькі маски, одяг, посуд, ...