ss

«Небесні акули» кидають виклик часу: в Україні змагаються раритетні планери

12:09
26.06.2017
«Небесні акули» кидають виклик часу: в Україні змагаються раритетні планери

Під Києвом, на аеродромі «Бузова» триває 65-й чемпіонат України з планерного спорту, який триватиме до 1 липня. Дев'ять найкращих планеристів країни визначатимуть, хто з них представлятиме Україну на першості Європи. Для цього вони на швидкість долатимуть дистанцію Київ-Рівне.

Змагатимуться планеристи найвищого класу – легенди українського планерного спорту, серед яких – багаторазові чемпіони України, Європи й світу, майстри спорту Олег Михайличенко, Ігор Гапонович, Олег Бондарчук, Юрій Шубелко, Роман Кривобок, Роман Талащук, Микола Кононенко, Антон Воронін. І, звісно, найдосвідченіша планеристка України, багаторазова чемпіонка світу, абсолютна чемпіонка Європи, льотчик I класу, інструктор–льотчик– планерист, заслуженный мастер спорту СРСР і України з планерного спорту Валентина Топорова.

Вони з любов’ю називають свої планери небесними акулами. Ці надлегкі літальні апарати вагою 250—500 кілограмів без двигуна можуть ширяти під хмарами десятки годин, долаючи величезні відстані (рекорд України — 1010 кілометрів). Щоб протриматися в піднебессі якнайдовше, пілоти ловлять повітряні потоки і на цій, так би мовити, хвилі долають за годину понад сто кілометрів. Про це розповів командир планерної ланки Центрального аероклубу України ім. О.К. Антонова Олег Михайличенко/

- Україну вважають колискою планеризму колишнього Радянського Союзу. Адже саме на кримській горі Коктебель далекого 1923 року вперше провели змагання з цього виду спорту. І хоча нині, на жаль, такі літальні пристрої у нас не виготовляють, та залишилася добра традиція щороку проводити чемпіонат України серед планеристів, - зауважила беззмінний  головний суддя змагань Ніна Батанова.

Програма передбачає два класи перегонів: стандартний (на дистанції 291 кілометр) та відкритий (345 кілометрів). М? аксимальний маршрут Чемпіонату – 750 км. Спеціальний маршрут потрібно подолати за встановлений час і якнайшвидше повернутися до місця старту .

Володимир Спасіченко, який із землі керує змаганнями в небі, впевнений, що це найоб’єктивніший вид спорту, адже на планерах встановлено супутникову систему навігації, котра автоматично реєструє всі дані польоту. А вже за записами судді визначають, який результат найліпший.

На аеродромі «Бузова»  вдалося зберегти 51 одиницю авіційної техніки: 10 буксирувальників «Вілга» і 41 планер «Бланік – Л-13» (і 31 з них літає)!

Спортсмени  готують планер до польоту, викочують його на старт. В задню кабіну сідає інструктор, в передню - спортсмен. Надіто парашут, закрито кабіну. Підрулює літак-буксир, який супроводжує чіпляє трос від літака до планера, буксировщик починає розбіг.

Планер відривається від землі, літак тягне його все вище, і світ, на землі такої невеликої, все розширюється перед поглядом, горизонт пливе в далечінь. 600 метрів, інструктор відкриває замок відчеплення, літак йде на посадку, а планер залишається один на один з небом. Тепер завдання - знайти висхідний потік теплого повітря,  набрати в ньому висоту і летіти далі, відшукуючи потоки, потім знижуючись, потім знову набираючи висоту. Ось планерист відчуває поштовх під крило, варіометр показує набір висоти, планер стає в спіраль. Стрілка висотоміра показує збільшення висоти: ми в потоці. Набрана висота, що ширяє політ почався. Перед нами маршрут.

- Тут немає місця шаблонам, жоден політ не схожий на інший, - розповідає легендарна чемпіонка Валентина Топорова, - Для досягнення успіху треба добре знати "правила гри", що являють собою сплав законів метеорології і теорії польоту. А оскільки нам невідомий наступний хід "суперника" у вигляді чергового сюрпризу погоди, то прийняття рішень супроводжується гострим почуттям ризику, настільки рідкісним і бажаним для розпещеного комфортом сучасної людини. Саме вміння визначити і не переступити в кожному польоті допустимий ступінь ризику відрізняє спортсменів високого класу. Я підходжу до хмари і завжди знаходжу потік. Раніше маршрути прокладали по карті, зараз є супутникові навігаційні системи.

- На жаль, останнім часом Чемпіонати світу і Європи в відкритому гоночномуй стандартному класах проходять без участі спортсменів України, оскільки в наших аероклубах немає планерів цих класів (лише  планери клубного класу). Навіть та техніка, що збереглася в клубах, і може бути відремонтована, невиправдано списуєтья  ЦК ТСОУ без узгодження зі спеціалістами планерної федерації. Практично в Україні лише Київський, Вінницький і Рівненський аероклуби по-справжньому займаються планерним спортом, - зазначив Президент Федерації планерного спорту України, депутат Верховної Ради України Леонід Козаченко, - Хоча Україна планерна визнана в світі. Особливо жінки, які входять до 1-ї десятки найсильніших чемпіонів світу! На цей рік держава виділила всього 34 тисячі грн., а потрібно як мінімум 1,5 мільйонів. Фінансування цього виду спорту на 70% залежить від спонсорів.

Відчути небо змогли і представники преси. Спершу – перевірка медиком, інструктаж, і тільки потім тебе підпускають до літального апарату. Одягають парашут ПЛП-60 і  міцно пристібають вже у самому планері, який піднімає у повітря спеціальний літак-буксирувальник. Найбільший кайф – це трюки інструктора у повітрі: «гірка» й «спіраль».

Відчуття – неймовірні.

961

Петро Порошенко

21.11.2017

Я вирушаю на саміт Східного партнерства, щоб визначити нові проміжні цілі та рубежі...

Віталій Кличко

21.11.2017

Сьогодні ми відзначаємо День Гідності і Свободи. Рівно чотири року тому у цей...

Володимир В'ятрович

20.11.2017

Голодомор залишається історичною темою, що демонструє найбільший консенсус українців в оцінці минулого. 77%...

Ганна Старостенко

21.11.2017

Київ має бути прикладом у реформуванні освіти, тому ця галузь вже 4 роки...

Володимир Прокопів

21.11.2017

21 листопада 2013 року Україна почала писати нову сторінку своєї історії. Я думаю,...

Микола Поворозник

20.11.2017

- Серед школярів зареєстровано зростання захворюваності на грип на 4,8%, 4049 випадків, що...

Сергій Симонов

20.11.2017

Оригінальна новорічна ілюмінація – візитівка Києва. Як і всі європейські міста, Київ готується...

Уляна Супрун

20.11.2017

- Сьогодні Всесвітній день дитини. Для того, щоби наші діти були щасливими, здоровими,...

Андрій Странніков

20.11.2017

І знову про Громадський бюджет. Сьогодні разом з Serhiy Loboyko та Владимир Басовский...

Олександр Спасибко

16.11.2017

На вулиці Бахмацькій, 35 у Святошинському районі Києва збудують дошкільний навчальний заклад. Новий...

Петро Пантелеєв

15.11.2017

Структурна реорганізація ПАТ «Київенерго» не вплине на процес повернення в управління містом об’єктів...

Юрій Крикунов

15.11.2017

Спостерігається позитивна динаміка у підвищенні рівня заробітної плати на столичних підприємствах. Про це...

Анна Свириденко

15.11.2017

... Ми зробили ще маленький крок до комплексного відновлення «Братислави» та перетворення її...

Юрій Назаров

14.11.2017

У Києві запрацювала система оповіщення про надзвичайні ситуації у столиці.  Це територіальна автоматизована...

Андрій Странніков

14.11.2017

Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам складає 41 мільйон гривень.  На здійснення...

Валентина Гінзбург

14.11.2017

Фахівці запевняють, що до 80% випадків сліпоти піддаються корекції і лікуванню. При вчасному...

Вадим Васильчук

13.11.2017

#Фестиваль_Гайдамака Кінокурс триває;) Учасники у захваті від секретів від сучасного режисера; А хто...

Геннадій Пліс

07.11.2017

Окрім оптимізації транспортної мережі, затори у Сингапурі вдалося мінімізувати наступними кроками:
1)...

Іванна Климпуш-Цинцадзе

01.11.2017

Вітаємо ЄС з 24-річчям! Цього дня 1993 року набрала чинності Маастрихтська угода –...

Тетяна Меліхова

23.10.2017

Крадуть ліфтове обладнання. По всьому місту і по кілька разів в одному будинку.

...
Ухвалений півроку тому закон про ринок електроенергії, як випливає з його перехідних положень, реально запрацює через два роки. Однак реформа електроенергетичної галузі в Києві вже стартувала. Днями столичний енергетичний монополіст «Київенерго» оголосив про свою реорганізацію: на вимогу нового закону до кінця 20...