EUR: 30.22
USD: 25.84

«Київпастранс» потребує законодавчих змін для покарання безбілетних пасажирів

15:25
07.10.2016
«Київпастранс» потребує законодавчих змін для покарання безбілетних пасажирів

Нещодавно на транспортній зупинці «Вулиця Стеценка» знахабнілий чолов’яга бризнув отруйною сумішшю в обличчя контролера, після чого ще й ударив його по голові важким предметом. Цей інцидент стався після того, як безбілетний пасажир відмовився сплачувати штраф і був висаджений із тролейбуса. 

На жаль, подібні конфлікти викликані не лише аморальністю деяких людей. Як з`ясувала «Вечірка», окрім порушення правил громадського порядку, зокрема, в транспорті, існують законодавчі прогалини в покаранні таких осіб. А крайніми, на жаль, часто стають співробітники «Київпастрансу». 

Штрафувати чи висаджувати? 

Щодня столичні тролейбуси, трамваї та автобуси перевозять близько півтора мільйона пасажирів. Увесь цей величезний людський потік знаходиться під «шефством» близько 80 контролерів. Звісно, у масштабах Києва така кількість — дуже мала. Особливо, якщо врахувати, що раніше список «мисливців» за «зайцями» був уп’ятеро більший (понад 400 співробітників). Під час розмови нашого кореспондента з Олексієм Литвишком, першим заступником керівника служби організації збору та обліку виручки КП «Київпастранс», «виплив ще один малоприємний факт: контролери не наділені такими правами й повноваженнями, як їхні колеги в країнах Європи. Були випадки, коли на перевірку маршрутів громадського транспорту доводилося залучати навіть дільничних інспекторів. Адже тільки з допомогою правоохоронців можна ефективно боротися із численними «зайцями», які доволі часто ведуть себе по-вовчому. Саме тому представники «Київпастрансу» неодноразово зверталися до Верховної Ради з проханням терміново вирішити питання про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення (КУпАП), аби законно стягувати штраф із безбілетних пасажирів. 

З огляду на це «Вечірка» вирішила з`ясувати: які саме законодавчі прогалини заважають співробітникам «Київпастрансу» притягувати винних до відповідальності та виконувати одне з першочергових завдань — здійснювати перевірку своєчасної оплати проїзду у громадському транспорті? Це питання виявилося не настільки простим, як здається на перший погляд. 

Річ у тім, що процеси реалізації проїзних квитків і контролю за оплатою проїзду встановлені різними нормативними актами, причому юридично недосконалими. Візьмемо для прикладу «Правила користування трамваєм і тролейбусом у містах України» — цей документ був затверджений ще десять років тому за наказом Мінжитлокомунгоспу (№ 329 від 09.10.2006 р.). Згідно з пунктом 6.3, штрафи за безквитковий проїзд «стягуються на місці». Водночас у п. 6.4 сказано: «У разі відмови пасажира сплатити штраф, він може бути висаджений на найближчій зупинці, а у разі злісної непокори — доставлений до найближчого органу внутрішніх справ для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства». 

На жаль, зазначені правила викликають більше запитань, аніж відповідей на них. Насамперед, незрозуміло - що таке «злісна непокора»? Небажання сплачувати штраф? А якщо у пасажира немає грошей, то як бути зі штрафами, котрі «стягуються на місці»? Також неясно: хто саме повинен доставляти «зайців» до поліції? 

Права та обов’язки контролерів чинні лише в межах салону громадського транспорту. Вони не мають права затримувати «безбілетника», який після виходу на зупинці відразу ж перестає бути пасажиром. Окрім того, діяльність контролерів штучно дублюється кондукторами-контролерами, які не лише продають, а й перевіряють наявність проїзних документів у кожного, хто користується послугами громадського транспорту. 

Колізії в Адмінкодексі 

— Контролери трамвайно-тролейбусного управління не мають права штрафувати, згідно статті 135 КУпАП. Притягувати до такої відповідальності можуть лише органи Національної поліції, керуючись 222 статтею цього ж Адмінкодексу, — пояснює кандидат юридичних наук Олександр Єфімов. — У даному випадку контролери не в змозі посилатися на «Правила користування трамваєм і тролейбусом у містах України», оскільки це — підзаконний акт, причому ще в редакції 2008 року. Тоді як Кодекс про адмінпорушення має вищу юридичну силу і зазначена стаття 222 КУпАП набула чинності значно пізніше — у 2015 році. Тож, у разі відмови від сплати проїзду, контролери мають право лише повідомити безбілетного пасажира про те, щоб він зійшов із тролейбуса чи трамвая на найближчій зупинці. Оце і все… 

Парадокс у тому, що «зайці» можуть скористатися навіть конституційними гарантіями на особисту недоторканність і свободу пересування. Порушити ці права можуть лише правоохоронні органи і, ясна річ, тільки на законних підставах. А чи є у поліцейських підстави для затримання безквиткового пасажира? Тим більше, що вони не займаються охороною правопорядку в салонах автобусів, тролейбусів і трамваїв. Зрештою, у таких випадках контролерам узагалі немає сенсу співпрацювати зі стражами порядку. Адже штрафні суми, накладені співробітниками Нацполіції, відраховуються до державної казни, а не до служби організації збору та обліку виручки «Київпастрансу». 

Ставка на імідж і якість 

Поки що Верховна Рада не поспішає вирішувати юридичні колізії, що накопичилися у сфері контролю проїзду на громадському транспорті. Проте в КП «Київпастранс» не занепадають духом і не ловлять ґав. Ще торік запустили проект «Пасажирський контроль», щоб налагоджувати зворотній зв’язок із пасажирами. Таким чином, зроблено ставку не на штрафи, а на формування позитивного іміджу контролерів, покращення якості обслуговування громадського транспорту. 

— Ми не беремо всіх підряд у контролери. Основні вимоги до кандидатів — толерантність, вміння спілкуватися і вирішувати конфліктні ситуації, — розповідає Валентина Штукерт, заступник голови служби організації збору та обліку виручки. — На нашому підприємстві працевлаштовуються колишні військовослужбовці, правоохоронці, юристи, працівники банків. Близько 80 відсотків контролерів мають вищу освіту, а майже 20 — навіть дві. Заробітна плата — від 4,5 тисяч до 14 тисяч гривень (в залежності від обсягів перевірки транспортних засобів). 

До речі, столичні контролери проходять комплексну навчальну програму з основ ефективної комунікації. Заняття проводять викладачі Центру посередництва і модерації Національного університету «Києво-Могилянська академія». Головна мета — сприяння підвищенню рівня культури пасажирів щодо оплати проїзду та формування виваженої поведінки у конфліктних ситуаціях. На базі служби організації збору та обліку виручки створено команду тренерів, яка складається з 10 чоловік (6 контролерів та 4 контролери–касири з різних філій КП). 

Завдяки напрацюванням, здійсненим групою фахівців, вдалося повністю змінити підходи до роботи контролерів пасажирського транспорту. Внаслідок цього з'явився новий загін професіоналів із належним зовнішнім виглядом (у форменому одязі). Окрім того, КП «Київпастранс» наочно переконалося: формування культури спілкування у рухомому складі сприяє не лише створенню комфортних умов проїзду, а й позитивно впливає на комунікативну компетентність у суспільстві загалом. 


Вікторія ЧЕРНЕНКО, адвокат: 

— У разі безквиткового проїзду протокол про адміністративне правопорушення відповідно до частини 1 статті 258 КУпАП не складається. Розгляд відбувається у спрощеному порядку - штраф стягується на місці, а пасажиру видається квитанція встановленого зразка. 

Проте на практиці дуже рідко буває, щоб «заєць» визнав свою провину. Зазвичай починаються суперечки. Саме в цьому випадку частина 3 статті 258 КУпАП обумовлює: якщо правопорушник оспорює адміністративне стягнення, то уповноважена посадова особа зобов'язана скласти протокол. Але проблема в тому, що орган, який повинен складати протоколи за статтею 135 КУпАП (безквитковий проїзд), узагалі не визначений. Тобто, хто б не склав протокол, це буде незаконно. Стягувати штрафи, безумовно, необхідно. На мій погляд, цим повинні займатися представники виконавчої служби. 

Ніхто не заперечує проти того, що платити за проїзд все-таки потрібно. Адже ми платимо в маршрутках, незважаючи навіть на те, що довести несплату проїзду та притягнути до цивільної відповідальності — практично неможливо. Проте у приватних перевізників, як відомо, такого питання не виникає.

953

Тетяна Тимочко

24.07.2017

Понад 2500 автомийок Києва, щоб не платити за очистку, зливають свої брудні води...

Вільям Мюррей

24.07.2017

Основними затребуваними реформами є: пенсійна та конкретні результати у боротьбі з корупцією. Усе...

Пилип Іллєнко

24.07.2017

Це фільм для сімейного перегляду. Адже кіно має подобатися й батькам, бо квитки...

Тетяна Тимочко

21.07.2017

Понад 2500 автомийок Києва, щоб не платити за очистку, зливають свої брудні води...

Володимир Поліщук

21.07.2017

12 серпня відкриється "Паспортний сервіс", здатний прийняти 1500 осіб (в день) на оформлення...

Дмитро Новицький

21.07.2017

Якщо зростає в ціні електрична енергія, то має зрости і тариф за водовідведення,...

Олексій Дорошенко

20.07.2017

Загальне здороження є і буде прогресувати вже найближчим часом. Ціни зростають через те,...

Юлія Усенко

20.07.2017

Зниження тарифів на електропостачання можливе тільки тоді, коли буде здорова правильна конкуренція, до...

Віктор Брагінський

20.07.2017

Київський метрополітен – це підприємство з подвійним призначенням – транспорт та найбільше укриття...

Костянтин Яловий

19.07.2017

Не зважаючи на те, що на дворі стоїть літо і багато дітей поїхало...

Вікторія Волковська

19.07.2017

Головна причина – ризики: кожен другий позичальник не повертає кредит

Тетяна Меліхова

19.07.2017

Земельна комісія Київради сьогодні на вимогу громади не підтримала поновлення договору оренди земельної...

Олесь Маляревич

19.07.2017

Информация для домов ЖБК и ОСББ!!! Сегодня на заседании бюджетной комиссии Киевсовета, по...

Олександр Харченко

19.07.2017

З 10:00 до 18:30 тривало без перерв останнє цього літа засідання постійної комісіі...

Володимир Соха

19.07.2017

Питання відновлення річки Либідь - це питання збереження історичної спадщини столиці України. Компанія...

Андрій Странніков

18.07.2017

Якщо проект не виграє, він у будь-якому випадку буде включений до основної частини...

Слава Масонській

18.07.2017

Хвилин 30 в пробці на Південному простояв ... в неділю! Сподіваюся їх 

Артем Стельмашов

18.07.2017

У нас сьогодні три хороші новини! Обсяг фінансування Громадського бюджету в Києві ймовірно...

Тетяна Берзіна

18.07.2017

Всім голосіївцям доброго дня! Звертаюся з проханням. У кого є час – сходіть...

Віталій Кличко

17.07.2017

Мої діти зараз у літньому таборі недалеко від Канади. Вже протягом багатьох років...

Сергій Тупальський

17.07.2017

Це перевищує всі наші очікування! До того ж збільшилася кількість міжнародних рейсів в...

Ольга Бернасовська

17.07.2017

Качку з 8 каченятами врятували! Поліція з інструментами визволила двох з каналізації. З...

Олександр Данилюк

17.07.2017

Дороги потребують суттєвих вливань та капіталовкладень, проте, можливості бюджету дозволяють забезпечити дані видатки.

Антон Кісе

17.07.2017

Вказані документи будуть видавати сертифіковані Кабміном компанії, проте, оплачувати послуги мають люди. Цілком...

Максим Хамровський

14.07.2017

Data Science поступово проникає в усі сфери людського життя (від самокерованих машин до...

Юрій Зубко

14.07.2017

Цей проект дасть можливість активно відпочивати, займатись спортом, спілкуватись між собою мешканцям мікрорайону...

Олександр Барабошко

13.07.2017

В рамках громадського проекту інтегрували захід Radioday free open air в програму заходів...

Микола Поворозник

13.07.2017

Завдяки системі Helsi.me пацієнти можуть знайти на сайті свого дільничного лікаря за адресою...

Наталка Макогон

13.07.2017

Єдиною станцією, де пасажири досі надають перевагу жетону залишилася "Вокзальна"

Марина Загородько

12.07.2017

З 15 липня зросте вартість проїзду у наземному транспорті на 1 гривню. Це...

Сергій Будник

12.07.2017

Моя порада – треба жити у злагоді з сусідами. Тоді можна домовитись, щоб...

Лілія Озерна

12.07.2017

Парк Нивки має незадовільний стан благоустрою і одночасно унікальний природний фонд. Особливо сумно...

Михайло Бно-Айріян

12.07.2017

Ну що, в нас обшуки! Схоже, хвиля боротьби з тими, хто намагається змінити...

Тетяна Шкуратова

11.07.2017

Встановлення сучасного і безпечного спортивно-ігрового майданчика для активного відпочинку мешканців мікрорайонув межах вулиць...

Андрій Богданович

11.07.2017

Друзі-кияни! Мобільному додатку КАРАТЄЛЬ лишилось дозбирати 13 підписів, щоб пройти попередній відбір на...

Вікторія Орел

11.07.2017

"Хочеш змінити світ - починай з себе". Отже, до суті. Ми вирішили почати...

Геннадій Пліс

11.07.2017

Зараз ми розпорошені по всьому місту, до підрозділів важко дістатися, це незручно. Структури...

Сумі Шигеки

10.07.2017

Я дуже вражений цим прекрасним муралом, який яскраво відображає реалії сьогоднішнього дня. Тут...

Девід О'Браєн

11.07.2017

Невиконання Київським аеропортом зобов'язань призведе до втрати понад 500 000 споживачів та 400...

Ігор Романків

10.07.2017

Ми враховуємо побажання пасажирів щодо сервісного обслуговування на залізничному транспорті. Одним із таких...

Володимир Прокопів

06.07.2017

Хакерська атака на Україну зачепила й Громадський бюджет. Через неможливість авторизуватися за допомогою...

Уляна Супрун

05.07.2017

Україна не купуватиме ліки в тих, хто вбиває її народ. Продовжуємо наполягати на...

Володимир Бондаренко

04.07.2017

Якщо почати сортувати сміття, то спалювати потрібно буде десь 40% органічних відходів. На...

Олексій Богданович

04.07.2017

Що мене – східняка, ще так навернуло на вивчення української, так це інформація...

Петро Порошенко

06.07.2017

Відтепер курс України на вступ до НАТО чітко визначений як один з ключових...

Барбора Маронкова

06.07.2017

Наш мандат залишається незмінним: сприяти підвищенню обізнаності щодо НАТО серед українського суспільства. Після...

Майкл Щур (Роман Вінтонів)

03.07.2017

Друзі, нам дуже потрібні нові ідеї. Нам потрібна ваша реакція на те, що...

Відпочинок без тривог: як захистити квартиру у відпустці
Підтримувати гарні стосунки із сусідами і на певний час забути про соціальні мережі. Поради неочікувані, для деяких – складні у реалізації, але дієві. Адже у справах, що стосуються квартирних крадіжок, завжди краще перестрахуватись. Триває літній період відпусток, а це означає, що для квартирних злодіїв настав «сезон жнив». Тому «Вечірка» вирішила дізнатися у начальника Департаме...